Wartość rynku mięsnego opiewa już na 9,6 mld zł. To właśnie tyle w ubiegłym roku polskie gospodarstwa domowe wydały na stałowagowe wędliny i wyroby mięsne. Wzrost jest zauważalny, choć nie tak dynamiczny jak jeszcze w 2023 r. Jak obecnie prezentuje się rynek mięsa w Polsce? Które kanały sprzedaży dominują w branży i jakie trendy w niej panują? Przedstawiamy najnowsze dane.
Spis treści:
- Spożycie mięsa w Polsce
- Jakiego mięsa Polacy jedzą najwięcej?
- Polski eksport drobiu
- Jak zmienia się wartość rynku mięsa w Polsce?
- Najważniejsze kanały sprzedaży mięsa w Polsce
- Kategoria kiełbas
- Kategoria wędlin
- Mięso pakowane
- Roślinne zamienniki
- Mięsne produkty wysokobiałkowe
- Czynniki wyboru przy zakupie mięsa
- Prognozy i trendy na rynku mięsa
Spożycie mięsa w Polsce
Zdecydowana większość Polaków deklaruje spożywanie mięsa. Zgodnie z wynikami badania"Preferencje i opinie dotyczące konsumpcji mięsa wśród Polaków" zrealizowanego w 2024 r. przez SW Research na zlecenie Związku Polskie Mięso, sięga po nie 96% badanych. Dla 57% mięso stanowi stały element diety, a 39% respondentów stara się je ograniczyć w swojej codziennej diecie.
Z badania SW Research wynika, że najczęściej wybieranym rodzajem mięsa jest drób – sięga po niego największy odsetek badanych (91%). Kolejne miejsca zajmują wieprzowina (78%) i wołowina (53%). Mniejszą popularnością cieszą się cielęcina (20%), baranina i jagnięcina (13%) oraz dziczyzna (12%).
Dane pokazują też, że to mężczyźni częściej niż kobiety jedzą większość rodzajów mięs, w tym także tych mniej popularnych. Wyjątek stanowią drób oraz ryby i owoce morza, które są spożywane w podobnych proporcjach przez obie płcie.
Z badania Target Group Index realizowanego przez Kantar Polska wynika, że 83,77% ankietowanych w wieku od 15 do 75 lat spożywa mięso inne niż drób. Dane te pochodzą z okresu od stycznia do grudnia 2024 r.
Największa część osób deklarujących spożywanie mięsa innego niż drób sięga po nie 3-4 razy w tygodniu (38,86%). Odpowiedzi "2 razy w tygodniu" i "5 razy w tygodniu lub częściej" udzieliło tyle samo ankietowanych – po 25,04%. Najmniejszą grupę stanowią osoby, które decydują się zjeść je raz w tygodniu lub rzadziej (11,06%).