Wojna o klienta trwa. Koszyk zakupowy w marcu stabilny

Wojna o klienta trwa. Koszyk zakupowy w marcu stabilny

Średnia cena zakupów w sklepach w marcu wyniosła 314,83 zł utrzymując poziom sprzed miesiąca – wynika z najnowszego raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. W analizie porównano ze sobą ceny analogicznych produktów w 13 sieciach handlowych. Wśród nich znalazły się takie sklepy jak Biedronka, Lidl, Auchan czy Dino. Jak wypadły poszczególne szyldy?

Marzec na paragonach. Ceny w sklepach względnie stabilne

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w marcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku pozostała na podobnym poziomie co w lutym 2025 r. i wyniosła 314,83 zł. Zdaniem Kamila Kruka z ASM SFA, utrzymanie średniej wartości koszyka zakupowego poniżej 315 zł jest wyraźnym sygnałem, że sieci handlowe intensyfikują walkę o klienta. I mowa tutaj nie tylko o akcjach promocyjnych, a o całej polityce cenowej. 

W obecnych warunkach makroekonomicznych przestrzeń do wzrostu wydatków konsumpcyjnych pozostaje ograniczona. Wobec utrzymującej się inflacji i ograniczonej dynamiki realnych dochodów, konsumenci są coraz bardziej selektywni i racjonalni w podejmowaniu decyzji zakupowych. To sieci handlowe muszą dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się oczekiwań i możliwości finansowych Polaków, kładąc nacisk na konkurencyjność cenową i atrakcyjność promocji.

Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA

Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w lutym br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Dino (4,77%), natomiast największy wzrost w sklepach Biedronka (4,87%). Dodatkowo tylko w dwóch sieciach średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł. 

Lider najniższych cen bez zmian

Badanie autorstwa ASM SFA pokazuje nam nie tylko wahania cen w poszczególnych sklepach, ale także konkretne wartości koszyków zakupowych składających się z najpopularniejszych produktów. Które są najtańsze sklepy w Polsce? Z marcowej analizy wynika, że na pozycji lidera najniższych cen utrzymał się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 274,11 zł. To spadek o 2,88 zł, czyli o 1,04% mniej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 24,42 zł (Makro Cash & Carry) i 34,52 zł (Carrefour). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 339,40 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 304,74 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 360,92 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,15 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Źródło danych: Badanie i Raport Koszyk Zakupowy ASM, ASM SFA, 03/2025. 


foto: mat. redakcji

Reklama